Większość
osób, które ukończyły 50 rok życia, zaczyna zauważać różnice
w efektywności swojej pamięci. Jest to czas, kiedy w rejonach mózgu
takich jak hipokamp i płat czołowy, zaczynają pojawiać się
związane z wiekiem zmiany chemiczne i strukturalne. Zmiany te mogą
powodować spowolnienie tempa procesowania informacji, sprawiając,
że coraz cześciej i coraz trudniej przychodzi nam przypomnieć
sobie znane imiona czy słowa, nie pamiętamy gdzie zostawiliśmy
klucze albo po co wróciliśmy do pokoju.
Poza
zmianami będącymi wynikiem starzenia się, istnieją też inne
czynniki, które mogą odgrywać rolę w pogarszaniu się stanu
pamięci.
-
Depresja, stany lękowe i stress wpływają niekorzystnie na tzw. pamięć operacyjną, w której dokonuje się przechowywanie i przetwarzanie ważnych tymczasowych informacji, wykorzystywanych w ciągu dnia.
-
Brak snu może wywierać negatywny wpływ na zachodzące w mózgu procesy pamięciowe w zakresie możliwości gromadzenia oraz wykorzystywania informacji.
-
Skutkiem ubocznym wynikajacym z zażywania leków mogą być zakłócenia pamięci. Dla przykładu, mające działanie usypiajace leki antydepresyjne mogą spowodować, że mózg staje się bardziej ospały i trudniej mu procesować zapamietywanie, przechowywanie i odtwarzanie informacji.
Pełny
cykl pamięciowy obeimuje 3 fazy:
-
zapisanie /zapamiętanie informacji,
-
przechowywanie informacji w pamięci
-
odtworzenie informacji
Współuczestniczą
w nich różne części mózgu. Dla przykładu, kora mózgowa –
rozległa, zewnętrzna część mózgu – odpowiedzialna jest za
rejestrowanie nowych informacji dostarczanych do niej dzięki naszym
zmysłom. Ciało migdałowate decyduje o tym, czy informacja warta
jest zapamiętania, hipokamp informacje przechowuje, a płat czołowy
umożliwia świadome ich odtwarzanie.
Kiedy
nasza pamięć zaczyna zawodzić, dlaczego nie spróbować pobudzić
ją do lepszej pracy. Mogą być w tym pomocne następujące
praktyki:
-
Głośnie powtarzanie nowo zasłyszanych informacji, takich jak imię, adres, nowy pomysl. Każde powtórzenie daje mózgowi szansę na “głebsze” zapisanie informacji i zwiększa szansę na jej zapamiętanie. Jest to wynikiem wzmacniania się połączeń między komórkami mózgowymi - podobnie jak podczas wytyczania nowego szlaku, każde następne przejście jest szybsze i łatwiejsze.
-
Notowanie informacji. Mózg ludzki radzi sobie lepiej z rozpoznawaniem niż z przypominaniem sobie informacji. Lista spraw do zapamiętania pomaga w stworzeniu dodatkowych wskazówek i szczegółów, które potem usprawnią odszukanie w pamięci potrzebnej informacji.
-
Budowanie skojarzeń pomiędzy informacjami. Nasze mózgi lubią uporządkowane ciągi informacji bardziej niż ich oderwane strzępki. A zatem bardzo pomocne jest łączenie informacji, które próbujemy zapamiętać, w logiczne sekwencje - nie zaszkodzi nawet stworzenie mini-historyjki.
-
Dzielenie informacji na mniejsze fragmenty – łatwiejsze jest zapamietywanie krótszych numerów i pojedynczych zdań – dlatego próbując zapamietać bardziej rozbudowaną informację, lepiej przyswajać ją etapami.
Źródło:Harvard University
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz