wtorek, 11 grudnia 2018

POUDAROWA REHABILITACJA KOŃCZYN GÓRNYCH część 2

Urządzenia usprawniające rehabilitację poudarową kończyny górnej

Poprawie wyników rehabilitacji poudarowej kończyny górnej służy użycie rzeczywistości wirtualnej.
Trening wirtualny polega na wykorzystaniu innowacyjnej technologii bazującej na pracy wysokiej jakości urządzenia powiązanego z komputerem, które pozwala na wielozmysłowe bodźcowanie za pomocą symulacji w czasie rzeczywistym określonej sytuacji.
Podczas wykonywania różnego rodzaju zadań w czasie rzeczywistym następuje jednoczesne odwzorowanie ruchów kończyny górnej w obrazie wirtualnym.
Generowany przez komputer trójwymiarowy świat opiera swoje działanie na wzmocnionym sprzężeniu zwrotnym. Usprawniany w środowisku wirtualnym pacjent, realizując ćwiczenia z wirtualnego scenariusza, uczy się poprzez naśladownictwo prawidłowych wzorców ruchowych. Nierzeczywisty świat pozwala na edukację w radzeniu sobie z kłopotliwymi dla chorego sytuacjami, wynikającymi z występujących zaburzeń, a także na reedukację ruchów koniecznych podczas wykonywania podstawowych czynności życia codziennego.
Ten rodzaj terapii bazuje na teorii integracji sensomotorycznej, która jest dodatkowo potęgowana stymulacją wielozmysłową.
Usprawnianie z wykorzystaniem robota polega na wzmacnianiu pochodzących z zajętej kończyny bodźców za pomocą intensywnego treningu opartego na powtarzaniu ruchów.
Roboty służące do terapii dotkniętej udarem kończyny górnej pomagają pacjentom w realizacji prostych oraz złożonych ruchów zajętą kończyną, a także umożliwiają jej odciążenie, stabilizację oraz korekcję ułożenia. Dzięki nim realne stają się aktywne ćwiczenia ruchów, których pacjent nie może samodzielnie wykonać. Większość robotów wykorzystuje w swoim działaniu ćwiczenia czynno-bierne, wspomagając pacjenta w końcowym zakresie wykonywanego przez niego ruchu.

Na rynku istnieje kilka rodzajów robotów służących do rehabilitacji kończyny górnej. Różnią się one między sobą ilością stopni swobody czyli liczbą możliwych do wykonania ruchów. Ogromną zaletą wykorzystania robotów niewątpliwie jest możliwość wykonania dużej ilości powtórzeń w trakcie jednej sesji ćwiczeniowej, a także urozmaicenie terapii.
Naukowcy udowodnili skuteczność asymetrycznego treningu z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w przywracaniu funkcji ruchowych kończyny górnej u pacjentów po przebytym udarze.
W Centrum Origin Otwock, wirtualna rzeczywistość będzie wykorzystywana w rehabilitacji pacjentów korzystających z zabiegów w ramach programu Origin NeuroCare:

- PÓŹNA REHANILTACJA PO UDARZE MÓZGU
- REHABILITACJA PO UDARZE PÓŁKULI NIEDOMINUJĄCEJ MÓZGU Z ZESPOŁEM
  POMIJANIA

- REHABILITACJA PO URAZIE RDZENIA KRĘGOWEGO

Moduł wirtualny posiadają urządzenia robotyczne:
- ReoAmbulator - do reedukacji chodu
ReoGo - do przywracania utraconych funkcji ręki
- Raphael - do przywracania utraconej sprawności dłoni i palców

Do wdrożenia planowane są również innowacyjne rozwiązania norweskiej firmy Peli oraz Politechniki Warszawskiej, które będą wspomagały terapię osób z zaburzeniami neurologicznymi, ale także z zaburzeniami poznawczymi. Wykorzystywana będzie zdolność mózgu do odtwarzania połączeń nerwowych umożliwiających wykonywanie znanych w przeszłości ruchów i zadań.
Pacjent patrząc na monitor obrazujący np. ruch wyciskania soku z cytryny, mając podłączone do dłoni inteligentne oprzyrządowanie, rozpoczyna podświadomie naśladowanie ruchu dłoni i palców, stopniowo pokonując utraconą sprawność. Powtarzalność terapii z biofeedbackiem w seriach powyżej 5-6 zabiegów w okresie ok.7- 10 dni pozwala osiągać widoczne postępy przywracania utraconych funkcji ręki.


Urządzenia robotyczne dostępne będą dla pacjentów w systemie stacjonarnym oraz ambulatoryjnym od pierwszego dnia uruchomienia ośrodka, co przewidujemy w styczniu 2019r.
Szczegółowe informacje i rezerwacja miejsc: tel. +48 797 606 112 oraz info@originpolska.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz